Saber comú o ordinari:
És un saber que el coneix tothom sense conèixer el perquè d’aquella causa, del fet tractat, per tant es centra en el què, i no en el perquè.
Ex: Tothom sap que el ferro és mes dur que el plom, però no sabem explicar el perquè.
Saber científic:
Busca l’organització sistemàtica del coneixement i explicar el per què els fets són d’aquesta manera amb l’aplicació de les matemàtiques i experiència per a l’estudi de la realitat.
Saber Filosòfic:
Es pregunta el perquè de les coses però duna manera total i radical.
És l’aplicació de les matemàtiques per descobrir com es comporten les coses, per això cal construir l’experiència i controlar-la.
Sil·logisme: raonament deductiu en el qual posades certes coses (premisses) d’elles es segueix una altra diferent de les anteriorment posades (conclusió).
Axioma:
Són principis fonamentals indemostrables que se seleccionen ja sigui per la seva utilitat, fecunditat, implantació en la ciència corresponent o per la seva evidència.
Inducció Incompleta:
Es recolza en una sèrie de comprovacions individuals, que no inclouen la totalitat dels casos possibles, per tant la conclusió no serà necessariament certa, si no probable.
Hipòtesi:
Suposició provisional que encara no ha estat unificada.
Llei:
És quan una hipòtesi és suficientment general i important i que ha sortit victoriosa d’un o mes processos de comprovació.
Teoria:
Conjunt de lleis verificades.
És quan una hipòtesi queda refutada perquè els fets del món no concorden amb els fets deduïts de la hipòtesi.
Comprensió:
És captar el sentit d’un esdeveniment per situar-hi dins els fets.
Mite:
Fa referència a narracions fantàstiques que intenten explicar l’origen i la regularitat del cosmos recorrent a forces sobrehumanes, com déus o poders còsmics personificats.
Mètode empírico racional:
Orígens amb Aristòtil. Compta amb dues fonts de coneixement, els sentits (capten informació) i l’enteniment(interpreta) i gràcies a aquest nivells arribem als dos nivells de la realitat: el sensible i l’intel·ligible.
Mètode racionalista:
Defensa que la raó és més important que l’experiència i també l’existència de les idees innates.
Font de coneixement que parteix dels sentits.
Joc del llenguatge:
Són maneres d’utilitzar el llenguatge en contextos diversos segons el 2 Wittgenstein.
L’hermenèutica normativa:
De K.O. Apel i J. Habermas; consisteix en posar normes a la comprensió (veritat, veracitat[sinceritat], intel·ligibilitat i correcció moral[normes que permeten la comprensió]).
Ontologia:
És una característica pròpia de la filosofia teòrica: tractat de l’ésser.
No hay comentarios:
Publicar un comentario